Anna Sandborg-Olsen
Formand
Jeg har været sygeplejerske siden 2005. Jeg startede mit arbejdsliv inden for mave-, tarm- og levermedicin. Senere har jeg gennem 11 år haft mit virke på palliativ afdeling.
I dag er jeg vendt tilbage til mave-, tarm- og levermedicinsk afdeling og arbejder nu som assisterende oversygeplejerske på Herlev hospital.
Mit arbejdsliv har givet mig kendskab til vilkår, som patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle kommer i, hvor værdighed og omsorg desværre ikke altid er en selvfølge. Jeg har et særligt fokus på, hvordan rammer, kultur og ledelse påvirker kvaliteten i plejen – og hvordan værdighed kan fastholdes, også når arbejdsvilkårene er pressede.
Omsorg er for mig ikke et blødt tillæg til kerneopgaven, men en grundlæggende forudsætning for faglig kvalitet. I en tid, hvor omsorg kan blive negligeret, fordi den ikke altid er direkte målbar, og hvor drift, effektiviseringer og økonomiske hensyn ofte er i centrum, mener jeg, det er afgørende, at vi insisterer på at sætte ord på omsorgens værdi. Det, vi ikke formulerer, risikerer at forsvinde ud af beslutningsrum og prioriteringer. Netop her ser jeg FVPO som en vigtig og nødvendig stemme.
Jeg har valgt at engagere mig i bestyrelsesarbejdet, fordi jeg ønsker at bidrage til en tydelig og nuanceret samtale om værdig pleje og omsorg – både på systemniveau og i den daglige praksis. Jeg lægger vægt på løsninger, der er realistiske, etisk forankrede og bæredygtige over tid.
Ud over mit professionelle virke er jeg tilknyttet Byens valgmenighed.
I bestyrelsen håber jeg især at kunne bidrage med et praksisnært perspektiv, på omsorgens betydning – også dér, hvor den er svær at få øje på i måltal og regneark.
Jeg ser frem til samarbejdet og til sammen at arbejde for, at værdig pleje og omsorg forbliver et tydeligt og prioriteret anliggende.
Britta Glønborg Kristensen
Næstformand
Vokset op i Hirtshals i en familie hvor engagement og frivilligt arbejde var en del af hverdagen.
Uddannet sygeplejerske på Diakonissestiftelsen.
Fik efter nogle år på kirurgiske afdelinger på Diakonissestiftelsen og Hørsholm sygehus, arbejde som hjemmesygeplejerske i Karlebo kommune, (senere Fredensborg kommune). Var bl.a. med til at implementere forebyggende hjemmebesøg. Skiftede i 2011 til visitator i Fredensborg kommune, indtil pensionering i 2022.
I fritiden engageret i frivilligt, kirkeligt arbejde, bl.a. menighedsrådsmedlem i Karlebo sogn i 4 perioder. Politisk engageret i Kristendemokraterne i hovedbestyrelsen samt sundheds- og ældreudvalg. Efter pensionering aktiv i Vågetjenesten og cykelpilot i Ældresagens regi.
Gift med Hans Otto, har 2 voksne børn og 3 børnebørn.
Karen Rakel Kjærgård
Bestyrelsesmedlem
Uddannet sygeplejerske fra Norge i 1986. Har efteruddannelse i vejledning og praktisk pædagogik, samt en kandidatgrad i sygeplejevidenskab.
Har 10 års erfaring fra gynækologisk og kirurgiske afdelinger, det meste af tiden på børnekirurgisk afdeling. Efter 3 år som underviser på sygeplejerskeuddannelsen på Diakonissehjemmets høgskole i Norge (nu VID) flyttede jeg til Danmark i 2000, hvorefter jeg underviste på sygeplejerskeuddannelsen på UC Syd frem til 2025.
Jeg har det sidste års tid vært frivillig i FVPO ved at bistå med undervisning på foreningens kurser i åndelig omsorg.
Min erfaring med frivilligt arbejde er primært fra Norge, hvor jeg er opvokset i en familie som var aktiv i kristent foreningsarbejde og hvor jeg var leder i kirkeligt børne- og ungdomsarbejde, samt sat i menighedsråd i en periode. Jeg har også vært frivillig på et krisecenter.
Jeg er ellers rigtig glad for kreative aktiviteter/håndarbejde, som f.eks. syning. Efter min tidlige pensionering sidste år har jeg genoptaget min interesse for at male.
Jeg bor i Sønderborg, er gift med Knud, som er dansker og grunden for at jeg flyttede til Danmark. Sammen har vi en voksen datter.
Britta Eckhardt
Bestyrelsesmedlem
Uddannet sygeplejerske fra Vendsyssel Sygeplejeskole 1987. Har taget efteruddannelse som sorgrådgiver i 2017.
Arbejdede på Hjørring Sygehus, Lungemedicinsk afdeling og Ortopædkirurgisk afdeling fra 1987 til 1993. Derefter hjemmesygeplejerske i Hjørring Kommune (?) indtil 2000, hvor jeg blev ansat på Neurorehabiliteringsafdelingen i Brønderslev. Arbejder nu på Hospice Vendsyssel som hospicesygeplejeske, og har gjort det fra åbningen af Hospice Vendsyssel i 2008. Her på hospice bl.a. opstartet pårørendeaftener og pårørendecafé. Holder endvidere oplæg og foredrag om hospice i foreninger og kirker, samt underviser Ældresagens vågetjeneste og på SOSU Nord – primært i temaet eksistentiel og åndelig omsorg.
Frivillig i Kirken i Kulturcenter Vendsyssel, hvor jeg er leder i en netværkscafé, og arrangerer foredrag. Derudover er musik en stor del af mit liv, og jeg spiller klaver og guitar i kirken, og er med i besøgs og omsorgstjenesten i menigheden. Er derudover frivillig i Dansk flygtningehjælp og kontaktperson for Frida fra Eritrea som kom til landet i 2016.
Er politisk engageret i Kristendemokraterne og sidder i bestyrelsen for kommuneforeningen. Er medarbejder i frivilligcentrets bestyrelse, og i krisecentrets bestyrelse i Hjørring kommune. Er derudover netværksformand i KLF, kirke og medier.
Gift med Tage, og har en datter og svigersøn og 2 børnebørn på 3 ½ og 4 måneder




