Vedtægter for
Forum for
Værdig Pleje og Omsorg
Vedtaget og godkendt 30.09.86
Ændringer vedtaget og godkendt:
01.11.91 & 20.11.92 & 11.11.94 & 22.09.95 & 26.09.97 & 10.2003 &17.04.21 &18.03.2023 & 28.10.23. Seneste ændringer godkendt på generalforsamlingen d. 13.4.2024.
§ 1 Navn og tilknytningsforhold
- Forummets navn er ”Forum for Værdig Pleje og Omsorg (FVPO)
- Forummets virke omfatter hele Danmark samt Grønland og Færøerne
- Forummet er medlem af Nurses Christian Fellowship International (NCFI)
§ 2 Værdigrundlag
- Forummet bygger sit arbejde på den kristne tro og det kristne menneskesyn, funderet på Bibelen og den apostolske trosbekendelse
- Forummet er et fælleskirkeligt arbejde blandt sundheds- og sygeplejepersonale. Agitation for én kirkeretning er ikke tilladt
§ 3 Formål
- At medvirke til udvikling af sundheds- og sygeplejefaget ved at synliggøre værdigrundlagets betydning for værdig pleje, for fagets historie, fagets praksis samt for forskning og teoridannelse
§ 4 Medlemmer
- Medlemskab er åbent for alle der udøver eller har udøvet omsorgs-, sundheds- og sygeplejeopgaver med en grunduddannelse på mindst 1 år, dvs.: sundhedsplejersker, sygeplejersker, jordemødre, diakoner (plejelinjen), plejehjemsassistenter, social- og sundhedsassistenter, sygehjælpere, plejere, social- og sundhedshjælpere, fysio- og ergoterapeuter, elever og studerende af overnævnte kategorier
- Forummet har mulighed for at optage medlemmer som ikke opfylder §4 stk. 1 som støttemedlem. Støttemedlemmer har stemmeret, men er ikke valgbare til bestyrelsen
§ 5 Bestyrelsen
-
- Forummet ledes af en bestyrelse bestående af minimum 5 (fem) til 7 (syv) medlemmer. Hvis det ikke er muligt at opfylde minimumskravet på 5 bestyrelsesmedlemmer, er det op til generalforsamlingen at finde en løsning. Medlemmer vælges for en toårig og suppleanter for en etårig periode.
- Kasserer og andre frivillige og ansatte medarbejdere vælges eller ansættes i alle tilfælde af bestyrelsen. Kasserer og andre frivillige og ansatte medarbejdere kan, såfremt de ikke i forvejen er medlemmer af bestyrelsen, deltage i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret
- Bestyrelsesmedlemmer vælges på generalforsamlingen. Bestyrelsen har mulighed for at udpege 2 (to) bestyrelsesmedlemmer, som vælges på næste generalforsamling. Kandidatforslag sendes til formanden senest en måned før generalforsamlingen
- For at kunne være bestyrelsesmedlem må kandidaten:
-
- være medlem af forummet
- kunne underskrive bestyrelsesaftalen
Bestyrelsesaftalen indeholder følgende:
Alle bestyrelsesmedlemmer skal skriftligt tilslutte sig og forpligte sig til at arbejde for at fremme og virkeliggøre FVPO’s værdigrundlag og formål.
- Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand og medlemmer af stående udvalg
- Der afholdes ca. 10 bestyrelsesmøder årligt, fortrinsvis online. Ekstraordinære bestyrelsesmøder kan afholdes når formanden eller mindst 3 bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt
- Bestyrelsen er beslutningsdygtig når 2/3 af samtlige bestyrelsesmedlemmer (inkl. formand og næstformand) er til stede. I tilfælde af stemmelighed gør formandens/fungerende formands stemme udslaget. Se dog § 10 om vedtægtsændringer
- Suppleanter deltager i bestyrelsesmøder uden stemmeret. Ved et bestyrelsesmedlems fratræden i valgperioden indtræder en af suppleanterne og fungerer i resten af fratrådtes periode
- Bestyrelsesmedlemmer og suppleanter underskriver bestyrelsesaftalen ved indtræden i bestyrelsen. Et bestyrelsesmedlem eller en suppleant der ikke længere er enig i bestyrelsesaftalen, må udtræde af bestyrelsen
§ 6 Bestyrelsens funktions- og ansvarsområde
-
- Ansvarlig for at forummets arbejde er i overensstemmelse med værdigrundlag og formål
- Ansættelse og afskedigelse af lønnede og ulønnede medarbejdere
- Tilrettelæggelse af fremtidigt arbejde
- Hovedansvarlig for forummets forskellige arbejdsgrene
- Godkendelse af kandidater til bestyrelsen samt medarbejdere
- Hovedansvarlig for forummets økonomi
- Samarbejde med relevante organisationer i forhold til fremme af FVPO’s formål og værdigrundlag
- PR virksomhed
§ 7 Økonomi
- Forummets økonomi dækkes gennem medlemskontingenter, abonnementsindtægter, kursusvirksomhed, sponsorater, frivillige gaver, arv o.l.
- Regnskabet følger kalenderåret, revideres af registreret revisor. Det fremlægges på generalforsamlingen og kan rekvireres af alle interesserede
§ 8 Tegning og hæftelse
- Forummet forpligtes ved underskrift af 3 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formanden eller fungerende formand
- Formanden kan meddele forummets kasserer fuldmagt til at modtage indbetalinger og betale indgående forpligtelser
- Forummet hæfter kun for sine forpligtelser med den forummet til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke forummets medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse
§ 9 Landsmøde og generalforsamling
- Der afholdes en gang årligt et landsmøde med generalforsamling. Formålet er at styrke fællesskabet og fastlægge rammer og vilkår for bestyrelsens arbejde, drøfte aktuelle faglige eller åndelige emner og orientere om FVPO’s arbejde
Der er flg. faste punkter på generalforsamlingens dagsordenen:
- Valg af ordstyrer og referent
- Beretning vedrørende forummets arbejde
- Fremlæggelse og godkendelse af regnskab samt fastsættelse af kontingent
- Valg af bestyrelsesmedlemmer
- Godkendelse af revisor
- Indkomne forslag
- Eventuelt
- Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen indsendes til formanden senest en måned før
- Generalforsamlingen indkaldes med angivelse af dagsorden ved bekendtgørelse på hjemmesiden og i medlemsmail med mindst to måneders varsel
- Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når 1/4 af medlemmerne fremsætter skriftligt ønske herom eller når bestyrelsen finder det nødvendigt. Varsling af ekstraordinær generalforsamling skal ske senest én måned før
- Afstemning på generalforsamlingen foregår skriftligt. Optælling foretages af to af generalforsamlingen udpegede stemmetællere. Stemmeberettiget er enhver der har været medlem eller støttemedlem i mindst 3 måneder og som ikke er i kontingentrestance. Ethvert FVPO-medlem kan stemme ved skriftlig fuldmagt for højst 3 stemmeberettigede. Posterne som bestyrelsesmedlem og suppleant fordeles efter almindelig stemmeflerhed
- Referat fra generalforsamlingen godkendes af dirigenten og formanden i forummet og kan rekvireres af forummets medlemmer
§ 10 Ændring af vedtægterne
- Ændring af værdigrundlag og formål kan finde sted når de er behandlet og vedtaget af en enig, fuldtallig bestyrelse på to på hinanden følgende bestyrelsesmøder med minimum 14 dages interval og herefter godkendt på en ordinær/ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst 3/4 af de tilstedeværende stemmer for ændringen
- Øvrige vedtægtsændringer kan ske på ordinær/ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst 3/4 af de tilstedeværende stemmer for ændringen
§ 11 Opløsning
- Forummet kan kun opløses såfremt 3/4 af samtlige medlemmer stemmer herfor efter forslagets behandling på to på hinanden følgende generalforsamlinger
- Ved forummets opløsning tilfalder dens midler, efter at en evt. gæld er betalt danske foreninger med lignende formål som “Forum for Værdig Pleje og Omsorg.”